.comment-link {margin-left:.6em;}
Adverteren bij Daisycon



zaterdag, augustus 30, 2008

Veel aandacht in Franse pers voor Visa pour l'Image

Vandaag begint de twintigste editie van het festival voor fotojournalistiek Visa pour l'Image in het Zuid-Franse Perpignan. De Franse pers besteedt er alvast veel aandacht aan:

Interview met festivaldirecteur Jean-François Leroy in Paris Match.

Artikel over Roger Thérond, de in 2001 overleden hoofdredacteur van Paris Match en oprichter van het blad Photo, die een stuwende kracht was achter de opkomst van de fotojournalistiek in Frankrijk en het Visa-festival.

Artikel in Paris Match, over de innige relatie tussen Paris Match en Visa pour l'Image door de jaren heen.

Overzicht van de diverse tentoonstellingen in Perpignan, ook in Paris Match. Zie tevens de Carte Visa in pdf-formaat.

Artikel over Alexandra Boulat, de in 2007 op 45-jarige leeftijd overleden fotojournaliste, aan wie in Perpignan een retrospectief is gewijd.

Artikel over Visa op Culture.fr

Perpignan à l'heure des images du monde in Le Figaro.

Een selectie foto's uit Perpignan in Le Figaro.

Artikel over 20 jaar Visa op Mediapart.fr.

Interview met Jean-François Leroy in Le Monde.

Artikel over 20-jarig jubileum Visa van Agence France-Presse.

vrijdag, augustus 29, 2008

Koudelka op een koopje



De afgelopen weken is er in veel media uitgebreid aandacht besteed aan het boek Invasie Praag '68 van Josef Koudelka. Daarbij wordt dan keurig vermeld dat het boek als uitgave van Mets en Schilt te koop is, voor 59,90.

Wie op een koopje uit is kan ook de Britse versie van uitgever Thames & Hudson bestellen, en die kost via Bol.com maar 39,99.

Paperback, 296 Pagina's
Thames & Hudson Ltd
ISBN: 9780500287514

'Fout' in de jaren tachtig

In de heksenjacht op iedereen die in de hectische jaren '80 van de vorige eeuw een handtekening onder een activistische petitie heeft gezet, wordt door heel wat advertenties en actieblaadjes uit die tijd geploegd door het naoorlogs verzet van de Telegraaf en verwante media.

De Volkskrant (die Groenlinkser Duyvendak hard aanpakte maar als trouwe PvdA-spreekbuis minister Cramer hardnekkig verdedigt) publiceerde gisteren de steunbetuiging aan het actieblaadje Bluf, waarover zoveel ophef is ontstaan. Daaronder staat een reeks namen uit de fotografiewereld van toen (en nu):

Anna Cirkel
José Melo
Eva Besnyö
Hannes Walrafen
Han Singels
Eduard de Kam
Maya Péyic
Leo Divendal
Dick Breebaart
Roel Santvoort
Simon Kool
Louis Zaal
en het Nijmeegs fotokollektief

Krijgen zij nu ook (voorzover nog in leven) de rechtse inquisitie achter zich aan?

Visa pour l'Image Preview

The most prominent photojournalism festival in the world celebrates its 20th anniversary next week.

Lees meer bij PopPhoto en bekijk een aantal foto's uit de dertig tentoonstellingen.

Thom Hoffman opent Breda Photo

Thom Hoffman, bekend als acteur, maar sinds 1991 ook actief als fotograaf, opent op 25 september de derde editie van het internationale festival Breda Photo.

De opening vindt om 18.45 uur plaats in popcentrum Mezz. Tot en met 31 oktober zijn op talloze plaatsen in Breda verschillende exposities te bezoeken. Centraal staat het werk van Martin Parr.

Breda Photo heeft als thema Heimat Hotel. Dat verwijst naar het verlangen naar een thuis in een veranderende maatschappij.

donderdag, augustus 28, 2008

Josef Koudelka: zwarte jeans, kaki hemd

Volkskrant-journalist Jan Hunn schrijft op het volkskrantblog over zijn ontmoeting met Magnum-fotograaf Josef Koudelka, en over diens 'consequente kledingstijl'.

Sportfotografen schoten zich suf in Peking

Terugkijkend op de Olympische Spelen verbaast Newsweek-fotograaf Vincent Laforet zich over de onwaarschijnlijk grote hoeveelheid foto's die hij in 16 dagen maakte.

In Beijing, with a total of 6 cameras, I shot: 28,444 files for a total of a whopping 480 Gigabytes of images! That’s INSANE! Even I am shocked.

Ook geeft hij een inkijkje in de duizelingwekkende aantallen foto's die de fotografen van Sports Illustrated produceerden.

SI shot over 300,000 images of which their staff kept 17,000. One of their editors took that down to 1046 “super selects” and then their director of photography Steve Fine, edited his selection down to 135 images. That means their “best of” turned out to be 0.045% of what they shot.

Terug naar zijn eigen foto's:

Out of the 28.444 frames that I shot, how many of them had “one star or better?” 1,509. Of those how many were transmitted? 273 - that’s just under 1%. Yikes…

Shooting this much volume equates to shooting 790 rolls of 35mm 36 exposure rolls of film.

So there it is - we’ve veered far off of the path of shooting one sheet of film at a time haven’t we?

Nominaties Visa d'Or

Visa d'Or Catégorie Magazine:

Carlos Sottorno - Xinjiang, China
Brent Stirton - Virunga National Park
Agnes Dherbeys - Temple of Dooms, Wat Prah Bat Nam Phu, Thailand
Alfred Yaghobzadeh - Religious minorities in Iran

Visa d'Or Catégorie News:

Yasuyoshi Chiba - Kenya
Philip Blenkinsop - China earthquake
John Moore - Assasination of Benazir Bhutto
Anthony Suau - Mexico-USA border fence

Vooral veel NOOR te zien in Perpignan

Een lijst met exposities die te zien zijn bij het aanstaande Visa pour l'Image fotofestival in Perpignan:

Agence France-Presse
Retour sur 20 ans d’actualité 1989-2008

Alexandra Boulat / VII
Come on, come on!

Paula Bronstein / Getty Images
Afghanistan – a Fragile Peace

Stephanie Sinclair
Winner CARE International Award

Cédric Gerbehaye / Vu
Congo in Limbo

Pierre Gonnord
The Portrait Test

Christian Poveda / Distribution Vu
La Vida Loca

Göksin Sipahioglu
GS 68 – May 1968

Enrico Dagnino / 2e Bureau
Kenya – Post-Election Violence

Axelle de Russé
Winner of the 2007 Canon Female Photojournalist Award
China – The Return of the Concubine

David Douglas Duncan
This is War!

Horst Faas / Associated Press
50 Years of Photojournalism

Nina Berman / Redux Pictures
Homeland, USA

Philip Blenkinsop / NOOR
Tales from the Yellow Riverbank

Brent Stirton / Reportage by Getty Images
Virunga National Park, Eastern Democratic Republic of Congo, July 2007

Kadir van Lohuizen / NOOR
America’s Unseen Humanitarian Crisis – the Katrina Aftermath

Munem Wasif / Vu
Bangladesh, standing on the edge

Michael Nichols
The Roots of Heaven

Paolo Pellegrin / Magnum Photos
The Iraqi Diaspora

Noël Quidu / Gamma
Nepal – Vishnu and/or Mao – Vive la République!

Marie Dorigny / Signatures
A Long Way from Gandhi

Jan Grarup / NOOR
Darfur and Chad - A Silent Genocide

Stanley Greene / NOOR
The Road to Ruin: Drugs and Disease

Yuri Kozyrev / NOOR
Iraq: 2006-2008

Pascal Maitre / Cosmos
A Saint in Hell… in the Great Lakes Region

Alfred Yaghobzadeh / Sipa Press
Religious Minorities in Iran

Daily Press
French and international daily newspapers exhibit their best shots for the year in the competition for the 2008 “Visa d’Or” daily press award.

World Press Photo

Gevestigde sportfotografen willen geen pottenkijkers

Hockeyfotograaf Jeroen van Bergen beklaagt zich op de website van de Nederlandse Sport Pers (NSP) over het huidige accreditatiebeleid bij sportevenementen voor fotojournalisten. Hij ziet steeds meer amateurfotografen opduiken en geeft daarvan de schuld aan organiserende clubs, verenigingen en bonden, die steeds vaker naar eigen goeddunken accreditaties uitdelen zonder de NSP in de schakelen.

Het liefst zou Van Bergen zien dat de prijs van een NSP-kaart zou worden opgeschroefd naar 2500 euro, en dat alleen "top"fotografen met zesvoudige Olympische ervaring zoals hij accreditaties zouden krijgen, zodat hij geen last meer heeft van fotograferend gepeupel langs de lijn zoals ooms van bekende zwemmers met een camera.

Tsja, het is natuurlijk vervelend als je handeltje bedreigd wordt doordat sportfotografie een steeds populairdere bezigheid wordt, en de benodigde kwaliteitsapparatuur steeds betaalbaarder. Maar is het niet een beetje hypocriet om zoveel mogelijk andere fotografen (waaronder ook genoeg serieuze) te proberen uit te sluiten van een acceptabele plek langs het sportveld? Als je zelf zulke 'exceptionele topkwaliteit sportfoto's' levert heb je van amateurs toch niet veel te vrezen? Of toch wel, en wat zegt dat dan over je eigen 'vakwerk'?

Sportfotografen die een voet binnen de deur hebben willen telkens dolgraag de deur hermetisch op slot gooien voor "niet-gerenommeerde sportfotografen" zodat zijzelf vrij spel hebben en concurrentie buiten de deur kunnen houden. Maar fotografen zoals Van Bergen zelf zijn toch ook ooit begonnen zonder renommé en 6 Olympische Spelen in hun bagage? Dan is het buitengewoon hypocriet om voor nieuwkomers van nu een soort Berufsverbot te willen instellen.

Daarnaast steekt Van Bergen een lofzang af op de NSP, die het volgens hem altijd allemaal voorheen wel zo goed regelde. Nou, ik dacht van niet. Deze club heeft een lange traditie van ouwejongenskrentenbrood en nepotisme in stand gehouden, met als doel niet-leden buiten de poort te houden. Tegelijkertijd heeft de NSP nooit opgetreden tegen leden die hun hele familie en vriendinnen camera's omhingen voor een leuk dagje langs atletiekveld of ijsbaan. Dus het is een kwestie van de pot die de ketel verwijt wanneer wordt gezegd dat accrediterende sportorganisaties aan vriendjespolitiek doen. Die maken er inderdaad vaak een potje van, maar de NSP is geen haar beter.

En hockeyfotograaf Jeroen van Bergen zelf heeft een pak boter op zijn hoofd, want die bezorgt bevriende fotograferende hockeyers leuke fotoklusjes rondom het kunstgrasveld. Nepotisme is blijkbaar alleen OK als je zelf in de positie bent om gunsten uit te delen...

Magnum Workshop New York

October 20-31, 2008 New York City, NY

The Magnum Workshop New York is a five day intensive, practice oriented workshop that seeks to provide personal photographic growth in an intimate and intensive environment. Each of the 4 five-day workshops will be led by an accomplished Magnum Photographer, each with their own distinctive style and approach to photography. Each workshop will have a maximum of 12 participants.

The workshops will take place at New York’s premiere photography studio, MILK Studios, located in the heart of Chelsea and the arts district. Each facility will be fully equipped with wifi, a computer workstation, a projector and printers. In addition, as a global center for photography, New York City offers a wide panorama of photographic subjects, locations and ideas.

The Magnum Workshop New York offers subject-specific seminars and lectures and ample informal time allowing for cross-pollination and networking between students and instructors. Additional Magnum photographers will also participate in lectures and enhance each workshop by providing a different point of view on photography and its practices. Participants will produce individual projects under the same constraints as a professional assignment, but with daily review and editing sessions within their groups. Focusing on story formation, visual literacy, and personal vision, these intimate, intensive classes form the center of the Magnum Workshop experience. Prior to the workshop, each accepted applicant will be sent specific directives from their selected workshop leader.

Applicants should have advanced photographic skills and digital shooting is highly encouraged. This is not a basic course in photography. All applicants must come prepared with their own camera equipment and laptop, if possible.

The following Magnum Photographers will be leading the workshops:

Session 1: October 20-24, 2008

Alex Webb (with Rebecca Norris Webb)

Bruce Gilden

Session 2: October 27-31, 2008

Constantine Manos

Chien-Chi Chang

For further details, visit Magnum Workshops

Koos Breukel fotografeert Freud

Fotograaf Koos Breukel kan zijn geluk niet op. Vorige week stond hij zomaar, geheel onverwacht, met zijn camera middenin de Londense studio van Lucian Freud. Hij mocht naar hartelust foto’s maken van de 85-jarige schilder. Een ongekend voorrecht aangezien de wereldberoemde Freud maar weinig mensen toelaat.

Lees meer in NRC Handelsblad.

World Press Photo terug in Rotterdam

World Press Photo is na zeven jaar afwezigheid weer terug in Rotterdam. De reizende expositie van prijswinnende nieuwsfoto's heeft voor de komende drie jaar een nieuw onderkomen gevonden in het Westelijk Handelsterrein. Oud-premier Ruud Lubbers opent vandaag de tentoonstelling.

Richard Korb haalde de expositie na 7 jaar afwezigheid weer naar de Maasstad. De aanleiding was zijn bezoek aan de expositie van World Press Photo in de Oude Kerk in Amsterdam: "Die foto's blijven natuurlijk prachtig, maar ik vond de entourage koel en koud. Je kon niet eens ergens gaan zitten om de foto's op je te laten inwerken."

Dat kan ik beter, bedacht hij. Dus wordt het in Rotterdam geen tentoonstelling in de traditionele zin van het woord.

"Tussen de fotopanelen staan terrasjes, voor je entreebewijs krijg je een consumptie en de openingstijden volgen die van de horeca op het Westelijk Handelsterrein. Dat betekent dat je in het weekeinde tot twee uur 's nachts terecht kunt. Want waarom zou je alleen overdag naar foto's willen kijken?"

Bron: Algemeen Dagblad.

World Press Photo, t/m 19 september, Westelijk Handelsterrein, Van Vollenhovenstraat, Rotterdam. Entree €7,00.

U kunt ook terecht in de Grote Kerk in Naarden, voor 1 euro (zonder consumptiebon).

woensdag, augustus 27, 2008

Nikon introduceert D90 met D-Movie



Nikon stelt vandaag de nieuwe D90 digitale spiegelreflexcamera voor.

Belangrijkste kenmerken:

-DX-formaat CMOS-beeldsensor van 12,3 megapixels
-Ingebouwde zelfreinigende sensor minimaliseert het effect van stof.
-EXPEED-beeldverwerkingssysteem
-Hoge lichtgevoeligheid (ISO 200-3200), uitbreidbaar tot maximaal ISO 6400 (equivalent) en minimaal ISO 100 (equivalent).
-Geavanceerde autofocusmodule met veelzijdig Multi-CAM100 11-punts AF-systeem voor een snelle en nauwkeurige autofocusdekking over het hele beeld.
-In de livebeeldstand met autofocus kunt u eenvoudig de compositie van beelden bepalen met behulp van de LCD-monitor.
-D-movie is een innovatieve functie voor de opname van films van 1280 x 720 pixels in Motion JPEG-indeling. De grote beeldsensor (vergeleken met die van een gemiddelde consumentencamcorder) en de hoge ISO-gevoeligheid van deze camera leveren een buitengewone beeldkwaliteit.
-3-inch LCD-monitor met hoge resolutie van 920.000 pixels en een grote kijkhoek van 170 graden voor eenvoudig gebruik van de livebeeldfunctie.
-Heldere zoeker met pentaprisma, een beelddekking van 96% en een oogafstand van 19,5 mm voor nauwkeurige composities.
-Snelle respons met een opstarttijd van circa 0,15 seconde, een ontspanvertraging van 65 milliseconden en 4,5 beelden per seconde.


dinsdag, augustus 26, 2008

Ad van Denderen in VPRO De Avonden

Morgenavond, woensdag 27 augustus, in het derde uur tussen 21.00-22.00 is er weer een gesprek over fotografie in VPRO De Avonden op Radio 6.

So Blue, So Blue - Edges of the Mediterranean - is het nieuwste project van de Nederlandse documentairefotograaf Ad van Denderen. Van Denderen reisde sinds 2003 met regelmaat door de zeventien landen gelegen aan de Middellandse zee om daar de politieke, sociale, economische en ecologische veranderingen in beeld te brengen.

Naar aanleiding van het gelijknamige boek en de tentoonstelling heeft onze medewerker L.J.A.D. Creyghton in de burelen van het Nederlands Fotomuseum Rotterdam een gesprek met de fotograaf.

VPRO radio / De Avonden op Radio 6.

Het gesprek is na afloop ook te beluisteren via de VPRO website.

maandag, augustus 25, 2008

The Observer interviewt Josef Koudelka

In The Observer verscheen gisteren een zeer uitgebreid interview met Magnum-fotograaf Josef Koudelka.

Lees 40 years on: the exile comes home to Prague.

Volkskrant over Getty Images

Vandaag in de Volkskrant een artikel over fotobureau getty Images onder de titel Archieffotograaf zet aanval in op internet. Over de steeds lagere tarieven voor stockfoto's, de winnende foto's van John Moore, en de overeenkomst met de website Flickr.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?


Monitored by BelStat - Your Site Counts
This site tracked by OneStat.com. Get your own free site counter.